4161 Báránd,
Kossuth tér 1

+36-54-466-030
barandhivatal@gmail.com

Napsugár Óvoda

Általános információk az óvodáról

Az óvoda neve, címe, telefonszáma:

Bárándi Napsugár Óvoda

4161 Báránd, Kossuth tér 6. sz.

Tel/fax.: 54/466-052,

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Fenntartó: Báránd Községi Önkormányzat

Intézményvezető: Kissné Tóth Erzsébet

Tel.: 06-70/4535625

Intézményvezető- helyettes: Tóth Ferencné

Tel.:06-30/3685133

 

Az óvoda működésének rendje

A nevelési év meghatározása:  szeptember 1-től – augusztus 31-ig

Nevelési év:                              szeptember 1-től – augusztus 31-ig

Nyitvatartási idő:                       hétfőtől – péntekig 5 napos munkarenddel

                                                  reggel 700 órától – 1700 óráig

                                                  napi 10 óra

 

Pedagógiai Programunk

Óvodánk a helyi sajátosságokat figyelembe véve saját helyi óvodai nevelési programot dolgozott ki, melynek neve: Értékközvetítő Pedagógiai Program

Értékeketközvetít, mert humanista, együttműködésre, segítségadásra, toleranciára, önérvényesítésre, alkalmazkodásra ösztönöz.

Értékeket hoz létre, mert a gyermek személyiségéből az erősségeit, az egyénit bontja ki.Formálja a szülők értékrendjét, nevelési elképzeléseit.

Nevelésfilozófiánk:Életre nevelés
Mely azt jelenti, hogy játéktevékenységen keresztül ismerjék meg az őket körülvevő világot, a természeti- és társadalmi környezetet annak érdekében, hogy képessé váljanak a mindennapi életben felmerülő problémák, feladatok megoldására.

Programunk sajátossága: A kozmológiai szemlélet

Létünk értelmét a társadalom és természet térben, időben való lüktetése, ritmusa adja. A tervek évkörre íródnak, a magyar hagyomány és mitologikus csillagjegy időszakaira tagolva. Minden időszak nevelési feladata más és más, az átszármaztatott egyetemes és magyar népi kultúra szokásaitól és szimbólumaitól függően.

A régi világ hagyománya még él falunkban, ezért vállalatuk fel az igazi értékek közvetítését. Az igazi értékek nemcsak Bárándon, hanem a sárréti és egyetemes emberi kultúránkban is fellelhető.
A szülőföldszeretet belső tartalmának csiráit ültetjük el a gyermekek lelkében. A hagyományok és szokások ápolásával a népmesék közvetítő erejével igazi emberi értékeket alapozunk meg. Nem ragaszkodunk görcsösen a régi értékekhez, hiszen nem élhetjük meg pontosan ugyanúgy a jeles napokat, ünnepeket, hanem igyekszünk múltunk emberi értékeit, erkölcsi tanításait a mai életünkbe átültetni. Ebben segítnek a népmesék, népdalok, népi mondókák, melyek amorálistanítások őrzői. A mesék értéktartományának (morális üzenetek) átélésével segítjük a személyiség alakulását, melyet megfelelő időben elmondva, átélve, beépülnek a gyermekei személyiségbe, tudat alatt a helyes irányban alakítják a lelküket.

Komplextevékenységek révén segítjük a gyermekek eligazodását térben és időben. Pedagógiai programunk az ismeretszerzés, a fejlesztés, szabad játéktevékenységen, drámajátékon keresztül, életszerű helyzetekben, közvetlen tapasztalatszerzés útján valósul meg. Tehát olyan tapasztalatszerzési, tanulási lehetőséget teremtünk, mely minden egyes gyermek számára elérhető. Mindennapi életből vett problémahelyzetet biztosítunk a gyermeknek, mely elősegíti az önálló problémamegoldó gondolkodást (Lehetne másképpen? Te mit gondolsz? Van még ötleted? Mire való? Mit tennél? Mi lenne ha..?stb.). Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a megszerzett ismeretek alkotó felhasználására minden gyermeknek lehetősége legyen. Az elképzelések, szabad tervezgetések elindítanak egy gondolkodási folyamatot, amelyben a véleménycsere, a gondolatok és az elképzelések ütközhetnek és a viták is megengedettek. A mai világban ritkán van lehetőség, illetve jut idő a dolgok folyamatát szemlélni, belemélyedni. Programunk lényege, hogy a gyermekek benne vannak a folyamatban, átélik teljes lényükkel és próbára tehetik azt, amit kigondoltak. Szabad a hibázás a tévesztés, hiszen azt a tanulási folyamat szerves részének tekintjük.

Feladatunkaz óvodás gyermek, játékos éveinek óvása, védelme, szeretetteljes együttélés és a boldog gyermekkor biztosítása. A nevelést az értékek érvényesülése hatja át minden területen.

 

Gyermekképünk:

Programunk arra ad lehetőséget, hogy óvodás gyermekekeink el tudjanak igazodni a természeti és társadalmi viszonyok között. Testileg, érzelmileg, szociálisan és értelmileg fejlettek, nyitottak és fogékonyak legyenek, ismerjék az egyetemes, magyar, és a sárréti kultúrát.

Az életkori sajátosságot, és ezen belül az egyéni fejlettségi szintet figyelembe vevő indirekt irányítású, komplex tevékenységrendszert biztosítja. A változatos módszereket mindig a gyermekcsoportnak, a különleges bánásmódot igénylő gyermekeknek megfelelően alkalmazzuk (a klasszikus módszereken túl: alku, meggyőzés, provokálás, értő figyelem, problémahelyzet, stb.) Elgondolásunkat azzal indokoljuk, hogy az óvodás gyermek idegrendszeri fejlettségénél fogva inkább spontán viselkedésmódokra képes, szemléletére a szinkretizmus, egocentrizmus jellemző. Ezért alkalmasabbnak tartjuk a közvetett irányítást, a tevékenységeken belüli gyermeki improvizálás lehetőségének megteremtését, egy adott témakör komplex játéktevékenységbe ágyazott megközelítését. E szemlélet érvényesítése közben nagy hangsúlyt kap az egyéni különbségek figyelembe vétele, a gyermek korábbi ismereteinek mobilizálása, a gyermek –gyermek, gyermek-óvodapedagógus interakciójában megnyilvánuló önállóság- irányítás dialektikája.

 

Óvodaképünk:

A jogszabályi elvárásokat figyelembe véve,
Óvodai nevelésünk célja:

A család együttműködésével, a gyermeki személyiségfejlődés feltételeinek biztosítása. A sokoldalú gyermek és tevékenységközpontú nevelőmunka által, a gyermek harmonikus, testi, érzelmi és értelmi fejlődésének elősegítése szeretetteljes, bensőséges, családias, derűs légkörben. Bizalomra épülő kapcsolatok által, alakuljanak ki a tanuláshoz szükséges képességek.

Óvodánkban elsősorban képességfejlesztés folyik, melynek ismeretanyaga, tapasztalati bázisa speciális, gyermekenként más és más. Ezért a módszereket a gyermek fejlettségének, és a gyermekcsoport sajátosságainak megfelelően választjuk ki és alkalmazzuk.

 

Infrastruktúra:

Működésünk eredményességét, pedagógiai munkánk minőségét nagyban meghatározza a rendelkezésünkre álló tárgyi és humán infrastruktúra. Ezért nagyon fontos, hogy hogyan használjuk ki a rendelkezésünkre álló lehetőségeket.

Célunk:motiváló környezetünk folyamatos fejlesztése ahol a kitűzött pedagógiai céljainkat meg tudjuk valósítani.

 

Az intézményben folyó nevelő-oktató munka önértékelése során az óvoda adottságainak számbavétele az alábbi szempontok mentén történik: - Az intézmény kiemelt nevelési céljainak való megfelelés hogyan érhető tetten fizikális formában? (Pl. környezettudatos nevelés.) - Milyen a gyermekek nevelési, tanulási környezete? - Ha van közösségi tér az intézményben, azt hogyan, mire használják? - Milyen feltételekkel rendelkezik az intézmény a mindennapi mozgásra, esetleg a napi sportolás megvalósítására? - Hogyan felel meg az intézmény tárgyi környezete a különleges bánásmódot igénylő gyermekek nevelésének, tanításának, oktatásának?


Az intézmény tárgyi feltételei

Az intézmény építményi tárgyi feltételei kiválónak mondható. 2010-ben adták át az újjá épített egyszintes óvodát, mely európai igényeket is kielégít. Az épület az óvoda alaptevékenységének megfelelően lett kialakítva.

A gyermekek nevelési tanulási környezete

Építményi feltétel:

Óvodánk rendelkezik mindazon helyiségekkel, melyet a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
2. melléklet az óvodára vonatkozóan előír. A foglalkoztatók és a hozzájuk tartozó öltözők, mosdók, tornaszoba sportszertárral,tálalókonyha, általános szertárak a földszinten lettek kialakítva, míg az egyéb kiszolgáló helyiségek, fejlesztő- logopédiai szoba, tágas nevelői szoba, orvosi és betegszoba, könyvtárszoba, az egészség prevenciós feladatok segítése érdekébensó szoba, felnőtt öltöző, zuhanyzó, melegítő konyha) az emeleten. A gyermekek által használt csoportszobák száma: 4. Óvodánkban van egy nagy közösségi tér ahol ünnepeinket, programjainkat tartjuk.
Egy épületen belül van egy bölcsődei csoport is, amit a TÁMASZ Szociális Alapszolgáltató Központ működtet.

Alapító Okiratunkban felvállaltuk a sajátos nevelési igényű gyermekekkel való foglalkozást ezért az eszközök és felszerelések megvásárlásánál figyelembe vettük a fogyatékosság típusát és mértékét is. Óvodánkban biztosítva van a SNI gyermekeknek szükséges akadálymentes, balesetmentes és érzékelhető, valamint biztonságos környezet. A fogyatékosság típusától függően kapaszkodók, nagyobb alapterületű, szélesebb ajtónyitású mellékhelyiségeink vannak a földszinten és az emeleten egyaránt,mozgáskorlátozott feljáró, mozgáskorlátozott WC-k, lift használata, indukciós hurok a hallássérült gyermekeknek, braille írással jelölt helyiségek, stb.….)Szükség esetén a csoportszobák átrendezhetőek, speciális játékteret tudunk kialakítani. kialakítani, segítve ezzel harmonikus személyiségfejlődésüket.

Tágas tereinket okosan kihasználva tehetségműhelyeket hoztunk létre, ahol minden gyermek alkotói környezetben tevékenykedhet. Műhelyeink belső tere tükrözi az adott terület speciális jellegzetességeit.

Tárgyi feltétel:

Az óvodában szükség szerint használjuk a hagyományos (TV-t, CD lejátszót, diavetítőt) és a modern (projektort) eszközöket. Minden csoport rendelkezik HI-FI berendezéssel, digitális fényképezőgéppel. Az IKT- s eszközeink állapotát tekintve fejlesztésre, cserére szorulnak.

Egyéb eszközellátottságunk gazdag. Az eredményes és hatékony nevelőmunkánk végzéséhez minden csoportban biztosítottak a gyermekek fejlesztést segítő, alapvető készség és képességfejlesztő játékokElegendő mennyiségű és minőségű játék található a csoportszobáinkba, pl.: Okos-koc-ka játékcsalád, LÜK játék család (fejlesztő füzetekkel), Logico játék (fejlesztő füzetekkel) mozgásfejlődést segítő WESCO modul készlet, egyéni fejlődést szolgáló speciális eszközök, zenei képességet fejlesztő behangolt csengősor, nagy értékű ritmus készlet, és gyermekhangszerek.A felnőttek munkavégzéséhez szükséges eszközök is rendelkezésre állnak.


Az óvoda belső környezete
:

Csoportszobáink világosak, tágak és barátságosak. Ismeretszerzésre, tudásvágy kielégítésére, önmegvalósításra sarkallják a gyermekeket. A belső környezet úgy van kialakítva, hogy a lehető legoptimálisabban biztosítsa a gyermekek harmonikus személyiségfejlődést. Minden csoportban van fából készült galéria, ahol babakonyha és babaszoba került kialakításra. A csoport berendezése a gyermekek igényeinek és játékszükségleteinek megfelelően bármikor alakítható, változtatható. Ami kint a természetben játszódik, azt bent erősítjük. Ezért programunkhoz hűen minden csoportszobában megjelennek az évszaknak megfelelő színek, a népművészet tárgyi világa. Az időszakos kiállításokon a szimbolikus tárgyaknak (Mihály napi vásár idején a karos mérleg, nyájbehajtás idején a pásztorélet tárgyai, a kenyérsütés eszközei: dagasztóteknő, sütőlapát, stb..) jelentős szerepe van. A csoportszobákban ezek a tárgyak, használati tárgyak, gyakran játékeszközök. A gyermekek dolgozhatnak vele, beépíthetik játékukba vagy a tevékenység tárgyaként szerepelnek. A gyűjtőmunka egész évben jelen van és a gyermekek a felnőttek segítségével maguk alkotják újra saját környezetüket érdeklődésüknek megfelelően. A változatos tevékenységekhez, szabad játéktevékenységekhez szükséges eszközök kreativitásunknak köszönhetően folyamatosan bővül. A gyermekek alkotása, örömmunkája díszíti óvodánk folyosóit.


Az óvoda külső környezete
:

Az udvari játékaink megfelelnek a játszótéri eszközök biztonságáról szóló 78/2003. (XI. 27.) GKM rendeletnek. A mozgásigény kielégítését segítve elegendő számú és változatos játékeszköz áll a gyermekek rendelkezésére: két- és háromkerekű roller, tricikli, taxi, oldalkocsis bicikli, riksa, két foci kapu, labdákkal, ügyességi létrával. A közlekedési szabályok elsajátításában pedig az udvari közlekedési játék (elemes gyalogos lámpa, alapvető és szükséges közlekedési táblák, zebra, bóják stb..) segíti a gyermekeket.

Az udvarunkon lévő fajátszók, várak, hinták, mászókák, babaházak, csúszdák, homokozók változatos játék lehetőséget nyújtanak a gyermekek számára és egyben balesetmentesek.

Van az udvar közepén egy tér, ahol sokan elférnek, itt gyűlünk össze, éljük meg ünnepeinket, e központ köré szervezünk mindent.

Lehetőség van a dombra föl-le járásra, gurulásra, télen szánkózásra, lecsúszásra, egyensúlyozásra, hintázásra, rollerezésre, nyújtózásra, homokba ugrásra, kézi szerek használatára.

Programunk kozmológiai szemléletéből kiindulva az időszakoknak megfelelő kisméretű, biztonságos szerszámok, eszközök állnak rendelkezésre (seprű, partvis, vödör, lapát, szivacs a csoportszoba rendjének megőrzéséhez, kalapács a diótöréshez (advent időszaka), patkószegeléshez (nyilas időszaka), gereblye, lombseprű, műanyag talicska a kerti munkákhoz (mérleg, skorpió időszaka).


Az óvoda személyi feltételei

Az óvodapedagógusok és pedagógiai munkát segítők alkalmazása a 2011. évi CXC. Nkt.  66 §-a alapján történik.

A nevelőtestület profilja:

Közalkalmazotti jogviszonyban alkalmazottak száma:

13 fő

Óvodapedagógus

8 fő

Óvodavezető

1 fő

Óvodavezető-helyettes

1 fő

Munkaközösség vezető

1 fő

Pedagógiai asszisztens

1 fő

Dajka

4 fő